Tintaku semangatku...


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, July 19, 2007

REALITI PERJUANGAN DI MALAYSIA DAN MESIR

Realiti perjuangan samada di Malaysia mahupun mesir merupakan satu kekuatan dan konsep pemahaman Islam yang syumul. Di sini,Doktor Yusuf Al-Qardawi mengatakan ia adalah satu bentuk kerja yang global untuk disampaikan dalam masyarakat atas urusan agama. Saya ingin menimbulkan persoalan bahawa apabila balik ke Malaysia apa yang kita lakukan samada berkerja dengan mencari nafkah ataupun berjuang dahulu?adakah dengan penampilan kita sebagai yang bekerjaya sudah menampakkan diri kita mampu berdakwah dengan masyarakat?hakikatnya sahabat-sahabat, ia sama seiring sejalan dalam mencapai tuntutan yang telah Allah taklifkan keatas manusia seluruhnya.
Islam menitikberatkan perkara ini dengan bertujuan agar tuntutan untuk mengembalikan 'negara Islam' adalah 3 peringkat yang sering meniti di bibir kita dan perlu dilalui selaku pendaie iaitu pertama 'fardhu muslim' dengan melaksanakan tuntutan-tuntutan sunat,kedua 'bait muslim' sebagai tarbiyah yang bertitik-tolak selepas sempurna fardhu muslim, ketiga 'mujtama' muslim' dengan mementingkan pandangan luar atau masyarakat.Selain itu,ia juga dapat melahirkan Jil atau generasi Rabbani dalam melaksanakan Al-Qur'an dan As-sunnah dengan menjadikan Rasulullah sebagai contoh tauladan sepanjang zaman dan cermin kepada masyarakat.Ia juga dapat meningkatkan hubungan persaudaraan dengan mencapai tahap yang paling tinggi iaitu ithar dan yang paling rendah iaitu berlapang dada.Ia juga mengajak individu muslim itu mengimani Allah S.W.T dan Rasulullah S.A.W berlandaskan Al-Qur'an dan As-sunnah,dapat menegakkan kalimatullah ke tempat yang tinggi dalam diri muslim itu sendiri dengan melaksanakan 'Melakukan kebaikan dan melarang membuat kemungkaran'dan di sana juga menyedari bahawa kita tidak terlepas dalam membuat kesilapan,maka perlu memperbaiki diri dengan membuat perkara-perkara sunat. Dengan ini,konsep pemahaman Islam secara syumul dapat dicapai dengan dengan sempurna sekaligus dapat melahirkan generasi yang faham erti perjuangan walau dimana jua berada umpama pelita yang diluarnya balang yang sentiasa digilap.
Di sinilah peranan kita selaku penuntut ilmu Allah terutama dalam urusan agama Islam samada realitinya kita berstatus bujang ataupun berumahtangga dan juga kita berada di Malaysia mahupun Mesir sebagai medan tarbiyah untuk mengasah bakat masing-masing.Di sini tidak semestinya kita perlu bercakap depan orang ramai untuk berdakwah akan tetapi kita perlu kretif dalam menyampaikan dakwah dalam apa jua metod dakwah. Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian, realiti perjuangan ini telah merangkumi 3 kekuatan yang ada iaitu ruhiyyah,jismiyah dan fikrah supaya bersama-sama mencapai amal Islami dalam kehidupan. Kita tidak lari daripada persatuan ataupun jamaie yang perlu kita sokong di samping kepentingan yang sama dalam merealisasikan harapan ibu bapa,masyarakat dan agama itu sendiri. Doakan diri saya yang bercakap akan perkara ini mampu thabat dalam perjuangan walau datang ujian dari segenap sudut dan bersama-samalah kita berdoa akan saudara seIslam kita walaupun berlainan warna kulit dan bangsa namun kita tetap satu aqidah Islam.

No comments: